perjantai 13. joulukuuta 2013

Back to basics

Khanom:
"Suratthanin ja Nakhon Si Thammaratin kaupunkien välissä sijaitseva Khanom on kummallinen paikka. Sinne pääsee Suomesta Finnmatkojen pakettimatkalle, vaikka suurin osa thaimaalaisista ei ole paikasta kuullutkaan. Perillä odottaa yhdeksän kilometriä pitkä hiekkaranta, jolla on vain muutama hotelli ja majatalo. Ympärillä on kaikki se, mikä Thaimaassa on ihanaa: maitomaisen lämmin merivesi, vehreä trooppinen luonto, komeat karstivuoret ja maalaiskylän leppoisa rytmi. Thaimaan-matkailun lieveilmiöt – seksibaarit, huijaavat taksikuskit ja yli-innokkaat vaatturit – sen sijaan loistavat poissaolollaan." (Mondo-lehti 1/2010).
Ihmeellistä, mutta täyttä totta, toisin kuin kohdekuvaukset netissä ja lehdissä yleensä. Todellakin AITOA Thaimaata. Harva puhuu englantia muutamaa sanaa enempää (kaikki eivät edes sitä; tilatessamme ruokaa "chicken" ja "pork" saimme katkarapuja ja mustekalaa). Ihmiset ovat aidon iloisia ja hymyileviä, ja paikka on vain kertakaikkisen rento - jotenkin niin kotoisa...

Pienoinen reissuväsymys on vaivannut viime aikoina. Kotoisat asiat olleet mielessä enenevissä määrin. Ollaan liikuttu ja matkustettu vaikkei huvittaisi - tekisi mieli vetää vain peitto korville ja unohtaa missä on. Tämäkin tosin saatiin yhden sadepäivän ansiosta tehdä, mutta tänään pakkasimme repun, tankkasimme skootterin ja lähdimme matkaan. Välimatkat Khanomissa ovat melko pitkiä, joten skootteri tai muu vastaava menopeli täällä on käytännössä välttämätön, jos omaa hotellialuetta pidemmäksi aikoo lähteä, tai nähdä paikkoja ja useita maisemia.. Yritimme päästä bongaamaan delfiinejä, mutta sen sijaan saimmekin ihastella ohi lipuvia kalastusaluksia likaisenruskeassa vedessä kohteeseen päästyämme. Pikaisen rantakalliolla syödyn esi-lounaan (pyrimme syömään vähän useammin) jatkoimme matkaa rannikkoa pitkin komeiden karstivuorten välissä. Pysähdyimme Kwaeng Paon rantaan, jossa aika tuntui olevan pysähtynyt. Naiset siivosivat kaloja laiturilla koirien ja kissojen pyöriessä jaloissa, ja miehet istuivat laiturilla saalista odotellen. Kerrassaan kaunis paikka!

Seuraava etappi oli mäennyppylälle koralleista rakennettu temppeli "jedi coral tope". Pakenimme paikalta vähin äänin suomalaisen pariskunnan saapuessa paikalle. Suomalaisia olemme tavanneet reissumme aikana todella vähän, ja ne loput vähät tuntuvat olevan täällä Khanomissa... No hard feelings!

Coral topelta päätimme ottaa riskillä suunnaksi Cave Khao Wang Thongin tippukiviluolan. Riski siksi, että välimatka oli melko pitkä skootterilla kuljettavaksi, eivätkä kartat Thaimaassa ole aina varsin täsmällisiä. Ja toisaalta mihinkään on turha kuvitella menevänsä ilman karttaa, kun opasteita ja tienviittoja ei käytännössä ole (yleensä 1 opastekyltti päätiellä, ei muuta, harhaan-ajo vaihtoehtoja 10...). Loppujen lopuksi yhden lyhyen harha-ajon jälkeen löysimme perille luolille. Matkan varrella tie oli todella huonossa kunnossa ja yksi sortunut siltakin nähtiin - heti ei uskoisi tien johtavan Khanomin yhdelle tärkeimmistä nähtävyyksistä. Paikan päällä totesimme olevamme taas keskenämme, harvoissa paikoissa näkee ketään, turisteja varsinkaan, vaikka high season täällä onkin jo.

Khao Wang Thong on 150m syvä, 17 erilaista aluetta sisältävä luolasto, joka on löydetty vuonna 1943. Paikalle saavuttuamme seuraksemme luolalle vieviä rappuja kapuamaan lähti paikallinen mies. Luolan suulla hän antoi meille taskulamput ja lähti johdattamaan luolaan, ilmeisesti siis opas. Luolan upeutta ei sanoin voi kuvata, ei vain löydy sanoja, "pää-luolaan" saapuessamme näky oli mykistävä. Kuvatkaan eivät pysty puhumaan sen puolesta, vaikka eri alueita yritettiinkin ikuistaa. Vielä on saatu erinäiset "toimijat" pitämään näppinsä erossa luolastoista ja sen rautakertymistä. Kyläpäälliköillä Thaimaassa vielä ilmeisesti jotakin sanavaltaa. Toivon mukaan kukaan ei koskaan tule pilaamaan rahan takia niin käsittämättömän upeita paikkoja, jotka on vuosituhansien aikana luonto muovannut. Ja eläinkuntaakin luolasta löytyy. Lepakoita, ja melkoisen paljon... Lähtiessämme kysyinme oppaaltamme kierroksen hintaa, vastaus oli "up to you" (eli omantunnon mukaan). Niin kaukana vielä turismista!

PS. Matkalla näimme myös Thaimaalaisten "hot topicia": kumipuita, valtavat määrät. Viljelijät osoittavat jatkuvasti mieltä valtion maksaman kumin hinnan vuoksi. Väkivaltaisuuksiltakaan ei ole vältytty...